Sprawdź otwarte kluby >
Strefa klienta

Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne i psychiczne

my-fitness-place-aktywnosc-zdrowie-fizyczne-001

Podejmując regularną aktywność fizyczną wspieramy prawidłowe działanie organizmu, a w konsekwencji możemy zapobiegać rozmaitym chorobom. Na przykład, zwiększając ruchomość w stawach wspomagamy utrzymanie poprawnej masy kości oraz poprawiamy ich elastyczność, dzięki czemu są one mniej narażone na odwapnienie i stają się bardziej odporne na złamania.

Utrzymanie dobrostanu psychicznego oraz fizycznego od zawsze miało szczególne znaczenie w społeczeństwie. ​ Jak pisał Andrzej Pawłucki w Rozważaniach o wychowaniu, „Pośród spraw ludzkich niższego rzędu nie ma dzisiaj i nie było nigdy w historii człowieczego losu sprawy ważniejszej od zdrowia”. Zdanie to ukazuje jak istotna w życiu jest troska o własne ciało oraz umysł.

Podejmując regularną aktywność fizyczną wspieramy prawidłowe działanie organizmu, a w konsekwencji możemy zapobiegać rozmaitym chorobom. Na przykład, zwiększając ruchomość w stawach wspomagamy utrzymanie odpowiedniej masy kości oraz poprawiamy ich elastyczność, dzięki czemu kości te są mniej narażone na odwapnienie i stają się bardziej odporne na złamania. Regularna, indywidualnie dostosowana aktywność fizyczna poprawia również ukrwienie narządów (mózgu, serca, płuc, wątroby itp.), dlatego pomaga chronić się  przed chorobą wieńcową serca, nadciśnieniem, miażdżycą tętnic, a także udarami mózgu i powikłaniami zakrzepowo-zatorowymi. Dodatkowo przyczynia się  ona do pohamowania regresji poziomu motoryki, czy też inwolucji starczej, co skutkuje spowolnieniem umieralności.

Jako jedną z wielu zmian metabolicznych inicjowanych przez wysiłek fizyczny należy również wskazać  wzmożone wydzielanie się endorfin. Hormony te, zwane „hormonami szczęścia”, wywołują poprawę nastroju oraz posiadają działanie silnie znieczulające. Aktywność ruchowa powodując lepsze ukrwienie mózgu, skutkuje polepszeniem koncentracji uwagi oraz procesów intelektualnych, przyczynia się do poprawy samopoczucia, uspokojenia organizmu i wpływa pozytywnie na układ nerwowy, podnosząc jego odporność. Właśnie dlatego regularne ćwiczenia są jedną z metod walki z depresją oraz niwelowania stanów lękowych.

O autorce:

Od dziecka związana ze sportem. Swoją przygodę zaczęła w klubie sportowym ju-jitsu, następnie sportową pasję rozwijała w szkole o profilu wojskowym oraz w krakowskiej AWF, którą ukończyła z tytułem trenera personalnego. Na sali preferuje intensywne ćwiczenia wzmacniające, poprawiające ogólną kondycję i siłę mięśniową. Nieodłącznym elementem jej codziennego życia jest również muzyka.