Sprawdź otwarte kluby >
Strefa klienta

Mobility. Dlaczego jest tak ważne i co ma wspólnego z jogą?

Czym jest mobility?

Ćwiczysz na siłowni? A może uczęszczasz na wzmacniające zajęcia fitness? Jeśli tak, już wiesz, że efektem treningów powinna być nie tylko „krata” na brzuchu, czy ”dopakowany” biceps. Istotna jest również zdolność wykonywania ruchów w pełnym zakresie, ponieważ fizjologiczne, pełne zakresy ruchów są podstawą do budowania sprawności fizycznej i siły. Właśnie dążenie do tej zdolności określamy jako pracę nad mobilnością (ang. mobility). Wykonując trening mający na celu poprawienie ruchomości i elastyczności mięśni, ścięgien, więzadeł i stawów w efekcie możemy np. nie tylko zwiększyć zakres ruchów przy utrzymaniu sztangi nad głową w przysiadzie, ale również sprawić, że przysiad będzie angażować więcej grup mięśniowych. Co tu dużo mówić – mobility to prosta droga do poprawy efektywności Twojego treningu.

Dlaczego rozciąganie to za mało?

W klasycznym stretchingu wydłużamy zazwyczaj jedną część mięśnia w wyniku czego zyskujemy jego elastyczność. Z kolei mobility obejmuje zasięgiem całe mięśnie i pozwala poprawić elastyczność nie tylko mięśni, lecz również stawów (podobnie jak podczas jogi docieramy wówczas do tych głębszych tkanek naszego ciała). W mobility chodzi więc nie tylko o poprawę pracy mięśni, ale przede wszystkim kondycji stawów, torebek stawowych, więzadeł czy powięzi. Właśnie dlatego ta metoda jest lepszym sposobem zapobiegania kontuzjom.

Mobility w praktyce

W praktyce mobility wykorzystuje techniki automasażu z zastosowaniem takich narzędzi, jak piłka lacrosse (która znakomicie sprawdza się w przypadku masażu punktowego), a także różnej długości rollerów. Uzupełnieniem wymienionych elementów jest rozciąganie za pomocą taśm i gum oraz innych sprzętów, które ułatwiają działanie na stawy. Czy wykonując mobility powinniśmy robić to, co wszyscy? Odpowiedź brzmi: niekoniecznie. Najpierw należy określić swój problem i złagodzić jego przyczyny, a pracę najlepiej zacząć od zaraz.

Przykładowe ćwiczenia

Najczęściej wszelkie dolegliwości ze strony układu ruchowego są spowodowane przebytymi przeciążeniami bądź są efektem siedzącego trybu życia. Poniżej przedstawiam kilka przykładowych ćwiczeń, które pomogą w rozwiązaniu najbardziej powszechnych problemów i pomogą utrzymać poprawną sylwetkę.

 

O autorce:

Anna Jędruch – z wykształcenia kulturoznawczyni i teatrolożka. Instruktor rekreacji ruchowej ze specjalnością fitness – nowoczesne formy gimnastyki,  hatha joga, a także instruktor sportu ze specjalnością pilates. Ania prowadzi zarówno zajęcia wzmacniające, mieszane, jak i mentalne. Kurs nauczycielski z hatha jogi zdobyła na studiach prowadzonych pod kierunkiem Janusza Szopy. Uczestniczyła także w kursie nauczycielskim Yin Yogi w Międzynarodowej szkole 5 Elements. Na swoich zajęciach Ania zwraca uwagę na technikę wykonywania ćwiczeń i prawidłowy oddech oraz zachęca, by podnosić sobie poprzeczkę coraz wyżej, a jednocześnie słuchać informacji płynących z własnego ciała. Jest uzależniona zarówno od dużej dawki endorfinowego zastrzyku, który przychodzi po ciężkich treningach, jak i od uczucia wyciszenia i relaksu po zajęciach z nurtu body/mind.  Stale uczestniczy w licznych szkoleniach i warsztatach.