Sprawdź otwarte kluby >
Strefa klienta

Jak zaplanować zdrowy trening?

Prowadzisz siedzący tryb życia? Większość dnia spędzasz za biurkiem w pracy lub w samochodzie? A może masz kilka kilogramów nadwagi i brakuje Ci ruchu? Z poniższego artykułu dowiesz się, w jaki sposób zaplanować zdrowy trening.

Skutki siedzącego trybu życia

Badania pokazują, że współcześnie 60-70% osób pracujących wykonuje swój zawód w pozycji siedzącej. Tak długie unieruchomienie ma zły wpływ na postawę ciała (mogą pojawiać się bóle kręgosłupa, bóle stawów czy bóle mięśniowe). Siedzący tryb życia wpływa negatywnie również na pracę serca i wszystkich pozostałych narządów (m.in. może podnosić ryzyko zawałów serca, udarów oraz cukrzycy typu 2). Przede wszystkim jednak negatywnie wpływa na komfort naszego  życia.

Co robić, by czuć się lepiej i być zdrowym?

Odpowiedź jest prosta: ĆWICZYĆ! Wszyscy specjaliści i światowe organizacje prozdrowotne są zgodne: aktywność fizyczna korzystnie wpływa na wszystkie funkcje naszego organizmu. Jak powiedział dr Wojciech Oczko – „Ruch może zastąpić prawie każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu”. Dzięki treningowi będziesz bardziej efektywny w pracy, mniej zmęczony (tak, to nie pomyłka), będziesz miał więcej sił i entuzjazmu do zabaw ze swoimi dziećmi, a lekarza będziesz odwiedzał coraz rzadziej. W konsekwencji regularna aktywność doprowadzi Cię do osiągnięcia znakomitej formy, a treningi wpłyną korzystnie nie tylko na Twoje zdrowie, ale również wygląd!

myfitnessplace-jak-zaplanowac-zdrowy-trening_001

 

Schemat zdrowego treningu

  1. Rozgrzewka
    Celem tego elementu treningu jest podniesienie temperatury ciała i wstępne przygotowanie organizmu do wysiłku. Rozgrzewka powinna trwać około 7-10 minut i składa się z 2 części: mobilizacji i aktywacji.

    1. Mobilizacja –> jest to pierwsza, bardzo ważna część rozgrzewki. Jej celem jest przygotowanie konkretnych stawów do treningu, jaki będziemy wykonywać (czyli np. jeżeli w ramach treningu planujemy wykonywać przysiady, mobilizujemy staw biodrowy i skokowy). Mobilizacja powinna nam zająć 4-5 minut.
    2. Aktywacja –> jest to druga część rozgrzewki, a w trakcie jej trwania aktywujemy mięśnie, które będą brały największy udział w wysiłku (np. jeżeli w ramach treningu planujemy wykonywać przysiady, mobilizujemy mięśnie ud i pośladków). Ten etap powinien nam zająć kolejne 4-5 minut.
  2. Trening właściwy

Warto, aby sam trening został zaplanowany w ujęciu funkcjonalnym, czyli był nastawiony na cel, indywidualny i dopasowany do wszystkich przeciwwskazań oraz mocnych i słabych stron osoby ćwiczącej.

Więcej o treningu funkcjonalnym dowiecie się z naszych następnych artykułów 😊

  1. Wyciszenie

Ta część treningu ma na celu wyciszenie organizmu poprzez uregulowanie pracy serca i tempa oddechu. Na wyciszenie proponujemy przeznaczyć ok. 5 minut, w trakcie których warto wykonać stretching lub rolowanie.

My Fitness Place – jak możemy Ci w tym pomóc?

Jeśli masz pytania dotyczące planowania zdrowego treningu, zgłoś się do naszych trenerów. Wykwalifikowani pracownicy My Fitness Place pomogą Ci na każdym etapie ćwiczeń i doradzą, w jaki sposób wykonywać je prawidłowo. Możesz również skorzystać z szerokiej oferty zajęć grupowych. Do zobaczenia!

myfitnessplace-jak-zaplanowac-zdrowy-trening_002

O autorach:

Kuba Szmidt – absolwent AWF i ŚUM w Katowicach, na kierunku Fizjoterapia. Aktualnie pracuje jako „naprawiacz ludzi”: jest trenerem i prowadzącym zajęcia indywidualne i grupowe ukierunkowane na zdrowie ludzi poprzez pracę na podstawowych wzorcach ruchowych oraz korekcję i odbudowę deficytów układu ruchu. Trener zmianowy siłowni My Fitness Place w Sosnowcu.

Marcin Szwajnoch – Absolwent AWF i ŚUM w Katowicach, na kierunku Fizjoterapia. Trener personalny z wieloletnim doświadczeniem. Prelegent konferencji i prowadzący szkolenia z zakresu Treningu. Promotor koncepcji treningu zdrowotnego w każdej formie.

Sprawdź profil autorów na Instagramie: instagram.com/fizjoswiry